Tips

Lijnen op Maat tips:

Heb je de volgende tips al eens geprobeerd?

Snacks

Probeer bij stress niet te grijpen naar allerlei snacks (snoep, chips etc.); deze voedingsmiddelen kunnen je juíst een moe en lusteloos gevoel geven vanwege de suikers en de vetten. Neem gewoon een volkoren boterham of volkoren cracker en je zult voelen dat je opknapt.

Ontbijt

Waarom het belangrijk is je dag te beginnen met een ontbijt? Omdat je energie nodig hebt om goed na te kunnen denken en lichamelijke activiteiten te verrichten. 

Volkoren

Let op: donkerbruin brood is niet altijd ‘volkoren’! Het gebruik van de term ‘volkoren’ is wettelijk vastgelegd en mag alleen gebruikt worden als er volkorentarwemeel is gebruikt. Vraag ernaar bij de bakker.

Onverzadigde vetten

Vet heb je nodig! Vet is onmisbaar als brandstof en bouwstof voor je lichaam. Kies wel het ‘goede’ vet. De regel die het Voedingscentrum hanteert: ‘Hoe zachter, hoe beter’. Verzadigde vetten zijn verkeerd; onverzadigde vetten zijn OK!

Diepvriesgroenten

Diepvriesgroenten zijn net zo gezond als verse groenten: na bereiding zit er nagenoeg géén verschil in vitaminegehalte. Inladen die diepvries!

1 plak kaas 20/30+

Kaas is een zuivelproduct gemaakt van melk met belangrijke voedingsstoffen maar (helaas) ook met o.a. verzadigd vet, waarmee het risico op hart- en vaatziekten wordt verhoogd. Ben je dol op kaas? Neem dan 20+ of 30+ kaas en beperk je porties tot maximaal 1 á 1,5 plak per dag (± 30gram). 

Snacken na avondeten

‘s Avonds onrustig op de bank voor de tv? Loop je steeds heen en weer naar de keuken, waar je dat keukenkastje voor de zoveelste keer hebt geopend? Bedenk dat je lichaam een dag lang heeft gewerkt; het is simpelweg moe en wil rust. Die extra snack-kilocalorieën heb je niet nodig. Vind in plaats daarvan je rust in een gezonde afleiding of ‘kalmeer’ met een bak thee, een vezelrijk tussendoortje, zoals een droge volkoren boterham of een bakje yoghurt.



Alvast meer weten?

Er zijn online veel mogelijkheden om tips op te doen...




Volhouden, stap voor stap